Wist-je-datjes blog

Gepassioneerd door toerisme en marketing, schuimen we het web af
naar interessante artikels, nemen we deel aan boeiende congressen
en volgen we trends op de voet. Elke werkdag publiceren we hier een
interessant “wist-je-datje”. En op vrijdag droppen we het weekoverzicht
in de mailbox van meer dan 7.000 professionals uit de reissector.

Joon

Air France en KLM mikken op millennials. Daarvoor richten ze het merk Joon op, een low-cost alternatief voor de jonge werkende klasse van 18 tot 35 jaar. De "hipster" airline gaat in september van start.

21 juli

Vandaag is 21 juli, nationale feestdag. Google viert mee op haar Belgische homepagina met een knappe illustratie van twintig landmarks. Achtergrond bij De Morgen.

Uitdagingen in de reissector

Gelezen op de Australische website TravelWeekly : The big challenges facing travel industry.

World of blogs

We hebben net zelf de website World of blogs ontdekt, een initiatief in Nederland waar intussen meer dan 5.000 artikels van verschillende bloggers in kaart zijn gebracht. Meer uitleg op Travelnext.

Messenger Ads

Facebook lanceert wereldwijd de optie om advertenties weer te geven in Messenger. Adverteerders kunnen gebruikers laten doorklikken naar hun website, Facebookpagina of een chat starten met het hen. 

Symphony of Extremes

De toeristische dienst van Finland pakt uit met een nieuwe campagne : Symphony of Extremes. Een genetica- en een dataspecialist componeerden samen met de Finse band Apocalyptica een muziekstuk gebaseerd op het dna van de inwoners van Finland.

KLM Care Tag

KLM pakt uit met een nieuwigheid: de KLM Care Tag die reizigers helpt om hun bezoek aan Amsterdam beter, veiliger en interessanter te maken.

Backstreet Academy

Backstreet Academy is de meest veelbelovende startup uit het Accelerator Programma van Booking (waarbij 700 start-ups waren aangemeld). De start-up ontvangt 400.000 euro om haar peer-to-peer reisplatform uit te breiden. Meer op Emerce...

Emoticons

Een vakantie zoeken aan de hand van een emoticon? Het kan bij Kayak...

FinalPrice

De Amerikaanse start-up FinalPrice claimt de Netflix of Spotify van de reissector te zijn. Via een app en een jaarlijks abonnement van $99 genieten klanten van advies en (tot 25%) korting bij elke boeking. Extra uitleg op Tnooz en TechCrunch.

CX

CX staat voor "customer experience". Daarover een interessant artikel door Trendwachting, plus een gratis rapport over The Future of Customer Experience.

Hyperloop Hotel

Als het van architectuurstudent Brandan Siebrecht afhangt, is het Hyperloop Hotel dé toekomst in toerisme. In z'n radicaal concept verbindt hij 13 locaties in de VS via een combinatie van transport en accomodatie. Lees hier: Hyperloop Hotel plans an ambitious look into the future of travel and accommodation.

Sherpa

De propositie van de nieuwe app Sherpa is helder : Sherpa turns Instagram into a travel guide.

De amateur reisagent

"Iedereen reisagent", zo denkt de Nederlandse website TRVL. Wie een profiel aanmaakt kan z'n vrienden aanbevelingen doen en verdient 10% commissie als er geboekt wordt. De start-up haalde begin dit jaar € 2,5 miljoen euro kapitaal op.

Pointr

Luchthavens en treinstations kunnen hun passagiers voortaan bij de hand nemen met een "indoor gps". Maar ze kunnen vooral leren over hoe mensen zich verplaatsen binnen het gebouw, waar drukte ontstaat of wat populaire restaurants en shops zijn. De Britse start-up Pointr heeft daar de technologie voor ontwikkeld.

Re-coding Aviation

Zeven Europese luchthavens organiseren dit weekend een ware hackaton om nieuwe technologische initiatieven los te weken. We zijn alvast benieuwd naar de ideeën van dit Re-coding Aviation event.

Reisconsument bezoekt 20 sites per week

Volgens een onderzoek door Expedia (in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Canada) zijn consumenten best besluiteloos als het op de keuze van een bestemming aankomt. Details op de blog van Emerce en Expedia Research.

Hotelchamp : nieuw platform

De Nederlandse start-up Hotelchamp zet een volgende stap in haar missie om meer directe boekingen voor hotels te genereren. Het lanceert deze week een gloednieuw platform met verschillende tools. Meer op Emerce.