Wist-je-datjes blog

Gepassioneerd door toerisme en marketing, schuimen we het web af
naar interessante artikels, nemen we deel aan boeiende congressen
en volgen we trends op de voet. Elke eerste vrijdag van de maand
droppen we een leuke mix van travel trends en Travelmedia-nieuwtjes
in de mailbox van meer dan 7.000 professionals uit de reissector.

Geïnspireerd door het Travelmedia Congres

Toerisme Middelkerke won laatst de Kortom Publieksprijs voor 'Machtig Middelkerke'. Een participatieproject waarvan het idee ontstond op het Travelmedia Congres. 'Machtig Middelkerke' roept inwoners en toeristen op om beeldmateriaal te delen voor gebruik in magazines, brochures, bushokjes én … een Instagram-fietsroute. De fietsroute werd samengesteld door de 'Machtig Middelkerke'-fotografen en loopt langs de mooiste plekjes van Middelkerke. Iedereen wordt uitgenodigd om langs de route foto’s te nemen en die te delen op sociale media met #IGmiddelkerke en #MachtigMiddelkerke. De route vind je op de website van Toerisme Middelkerke.

Influencer marketing: hoe vind je de perfecte match?

Een tweetal weken geleden volgden enkele deelnemers van het Travelmedia congres de workshop rond influencer marketing. Deze quote uit die sessie vat het alvast samen: "Use small influencers for involvement and big influencers for eyeballs."

Was je niet aanwezig op het congres? Geen nood. We geven je graag enkele tips en tricks. Influencer marketing, hoe begin je eraan, welke influencer past bij jouw organisate en product en hoe bepaal je nu of hun bereik kwalitatief is?

Goodbye #15 - nu in de winkel

In de vijftiende editie van Goodbye magazine nemen we je mee op reis naar het onontdekte Borneo, de machtige Rocky Mountains, het sympathieke Naheland, een verborgen paradijs in de Franse Alpen en het vurige IJsland in de zomer. In het uitgebreide citytripdossier gingen we rondneuzen in de kookpotten van Madrid. Verder delen we onze beste adresjes en doe-tips in Beirut, Montréal en Valencia. In een boeiend interview heeft tv-gezicht Francesca Vanthielen het over de evolutie van reizen en slow travel. Bovendien ontdek je in een gratis uitneembare bijlage alle winterse troeven van Oostenrijk, dé winterbestemming voor het hele gezin. Bestel hier jouw jaarabonnement of cadeauabonnement voor maar 30 euro.

Citytrip.be heeft groeiplannen

Tegen eind 2019 mikken we met citytrip.be op 150.000 bezoekers per maand, zo'n 200.000 mailabonnees, 200.000 likes op Facebook en een dikke 2.500 volgers op Instagram. Grote plannen, denk je nu met licht opgetrokken wenkbrauwen. Klopt. We hebben natuurlijk een uitgebreid actieplan uitgewerkt, waarvan de eerste stappen al werden gezet. De website werd volledig vernieuwd en omgevormd tot een dynamische blog rond citytrips en alles wat er bij komt kijken. Citytrip.be kreeg naast een nieuwe look ook een nieuw logo. Dagelijks wordt nieuwe content online geplaatst en we plannen ook maandelijks bestemmingen aan de lijst toe te voegen. Benieuwd wat de volgende stappen zijn? Marlies komt met plezier langs om ze aan je toe te lichten. 

Travelmedia groeit verder binnen GMgroup

Bij Travelmedia staan we nooit stil. Naast de continue innovaties binnen onze eigen media, zijn we constant op zoek naar manieren waarop we onze klanten nog beter kunnen helpen om hun doelstellingen te bereiken. Onder de vleugels van 'publishing phenomenon' GMgroup zetten we dan ook de volgende stap in ons groeiproces. Dankzij de nauwe samenwerking met de andere sterke platformen binnen de groep, zoals de social video-experts van vYdeo en de creatieve teams van Newsmonkey, Express en Gezond.be, bieden we met Travelmedia een breder gamma aan efficiënte oplossingen, platformen en campagne-opties aan onze klanten aan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met Marlies

 

Travelmedia Academy: 10 tips om jouw social media een boost te geven

Leuke socialmediaberichten verzinnen, het is geen sinecure. En het is meer dan dat. Jouw post krijgt namelijke een score van Facebook of Instagram. Het is ook die score die zal bepalen hoe vaak jouw post te zien zal zijn. We verzamelden 10 tips om jouw social media een ... lees meer.

 

5 coole travel apps

Een smartphone vol apps, de ene al handiger dan de andere, hebben we allemaal. Hoeveel apps gebruik jij al tijdens het reizen? Waze of Google Maps worden waarschijnlijk het vaakst gebruikt, net als de apps van airlines en hotels. Maar ken je TripIt of GateGuru al? En bij een volgende citytrip moet je misschien toch ook eens Citymapper uittesten. 

 

Een 'travel' chatbot? Waar? Hier!

Er wordt al jaren gepraat over chatbots op travelcongressen en -events, maar tot zover werd in de reissector nog geen chatbot gelanceerd. Tot nu. Sinds enkele weken staat onze TRAVEL bot online. De bot wordt gehost door onze Facebook-pagina 'Op Vakantie Gaan' en helpt abonnees hun volgende reis of bestemming te kiezen. Op dit moment worden al zo'n 20.000 abonnees geholpen en de groep groeit aan een razendsnel tempo. Meer weten over de TRAVEL bot en hoe je je jouw bestemming of product naar voren kan schuiven? Stuur Marlies een mailtje en ze vertelt er je alles over. 

Storytelling voor bestemmingen

Destination marketing. Wij zijn er als marketingbureau dagelijks mee bezig, maar velen van jullie ook. Op Skift bekeken we een interessante webinar over storytelling voor bestemmingen. Tijdens de webinar worden enkele best practices overlopen m.b.t. het creëren van authentieke, boeiende content die het unieke karakter van een bestemming benadrukt. Een leuk voorbeeld waarbij we dezelfde principes toepassen zoals de 'Ask a Local'-campagne van Brand USA is de campagne die we momenteel voor Toerisme Oost-Vlaaderen mogen voeren.

15x Once in a lifetime

Onze Goodbye-redactie verzamelde 15 'once in a lifetime'-ervaringen in een heerlijke special. Deze special vind je in Goodbye magazine #14, dat nu in de winkel ligt. Hoeveel kan jij er al van jouw bucketlist schrappen?

Past de premium uitgave en doelgroep van Goodbye perfect bij jouw organisatie of product? Marlies bezorgt je graag meer info over de on- en offline advertentiemogelijkheden. 

Travelmedia Academy: een goede nieuwsbrief

Dit jaar is voor Travelmedia een jubileumjaar. Al 10 jaar lang bouwen we aan onze expertise op vlak van (online) marketing in de toeristische sector. We willen deze expertise graag met jullie delen. In de Travelmedia Academy delen we tips over online marketing volgens bepaalde thema's. Vandaag komt de e-mailnieuwsbrief aan bod. Maar wat maakt een nieuwsbrief nu een goede nieuwsbrief? We geven enkele tips waarmee je ... lees meer

Nog slechts 40 tickets

De countdown naar het Travelmedia Congres is nu officieel begonnen. Nog 6 weken voor we zo'n 200 deelnemers meenemen op een inspirerende trip langs onderwerpen zoals influencer marketing, destination marketing, blockchain, content marketing en nog veel meer. Wil je er zelf ook graag bij zijn? Reserveer dan jouw ticket op www.travelmediacongres.be. Maar wees snel, er zijn nog maar 40 tickets over. 

Opportuniteiten voor de reissector

We lazen recent een studie over advertising in de reissector. Meer bepaald over welke opportuniteiten er (nog) zijn voor de reissector.  

Onze conclusies: 

De maanden maart, april en mei bieden nog véél potentieel voor de Belgische markt. Er is op dat moment meer vraag dan aanbod, wat een hogere CTR oplevert dan pakweg in juni of juli. Vrijdag en zondag zijn de ideale dagen om een mailing uit te sturen. Dit in tegenstelling tot maandag, woensdag, donderdag en zaterdag, wanneer er veel meer concurrentie is. En er is nog steeds enorm veel potentieel wat betreft foto- en video content. Video's worden makkelijker gedeeld op social media, trekken meer aandacht in de newsfeed en zorgen ervoor dat de content beter wordt onthouden. Kortom, meer engagement. En dat willen we toch allemaal, niet? 

Jouw partner in creatieve videoproductie

Sinds 2017 groeit het belang van videomarketing aanzienlijk. Het is dan ook een must have in ieders contentplan. Video trekt meer aandacht in de newsfeed dan gewone tekstberichten en wordt makkelijker gedeeld en geliket. Meer engagement, dus. Travelmedia mocht reeds leuke videocampagnes uitwerken voor onder andere de StapAf-campagne van Oost-Vlaanderen of de Meetjesland Bucket List. Onze ervaring met video en onze expertise in online marketing voor de toeristische sector zijn dan ook een gouden combinatie. Wil je meer weten over hoe video voor jouw organisatie ingezet kan worden of met welk type video's je jouw doelstellingen kan bereiken? We helpen je graag verder. 

Travel start-up uitgelicht: FlyGRN

Vliegtuigen behoren tot de grootste vervuilers wat betreft CO2-uitstoot. Ben je milieubewust, dan zou je ervoor kunnen kiezen meer met de trein te reizen. Maar je kan je CO2-uitstoot ook compenseren. FlyGRN helpt je daarbij. FlyGRN werkt als iedere andere vergelijkingssite voor vliegtickets. Het verschil ligt hem in de CO2-uitstoot voor het gekozen traject en welke compensatie per aanbieder wordt voorzien. Hoeveel gecompenseerd wordt, wordt bij ieder zoekresultaat vermeld. Ook krijg je een detail van hoe die compensatie precies in z'n werk gaat. 

Goodbye 14: nu in de winkel

Onze veertiende editie van Goodbye magazine ligt vanaf nu in de winkel. Met reportages over Argentinië, Kenia, Denemarken en Kvarner. Onze cruisespecialist ging bovendien aan boord van Symphony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, en onze foodreporter trok naar Marrakech. Verder delen we onze beste adresjes in Leiden, Porto en Boekarest en staat er een interview met journalist Rudi Vranckx voor je klaar. Als spetterende extra geven we inspiratie voor jouw reisbucketlist in onze once in a lifetime-special! Te koop in de krantenwinkel, Standaard Boekhandel, Delhaize, Carrefour, en binnenkort ook op BOL.

Travelmedia Zomeractie - the end!

We hadden 3 maanden om 100,000 clicks te presteren. Enkele campagnes lopen nog, maar we kunnen alleen maar enorm blij zijn met het resultaat. We hadden beloofd op het einde van de campagne 5% van de omzet per adverteerder te doneren aan het goede doel van hun keuze. Woensdag, op #WorldCharityDay, gingen we bij enkele van de adverteerders langs met een hele grote cheque. Zo bezochten we NBTC, Anders Reizen en Logeren in Vlaanderen. Maar ook o.a. NRV Verre rondreizen, PTA Parking en Novasol namen aan de actie deel. Op de cheque telkens het gekozen goede doel en het bedrag dat wij in hun naam doneren. 

De early birds zijn gaan vliegen

We hadden 50 tickets beschikbaar aan het Early bird-tarief. Tot onze grote vreugde zijn ze nu al allemaal uitverkocht. Maar, niet gevreesd: er zijn nog voldoende tickets voor het Travelmedia Congres op 21 november. Met verschillende sprekers die het zullen hebben over wat leeft in de toeristische sector en (marketing)workshops die tools aanreiken waar je zelf mee aan de slag kan, belooft het een boeiende dag te worden. Jij komt toch ook? 

#TMcongres

Campagne voor Toerisme Oost-Vlaanderen

Al 5 jaar lang helpen we Toerisme Oost-Vlaanderen om van StapAf de grootste fiets- en wandelcommunity te maken. Dit jaar trekken we elke week naar de mooiste plekjes van de regio, op zoek naar unieke herinneringen en verhalen van échte StapAf'ers. Alle verhalen zijn terug te vinden op www.stapaf.be. De unieke reeks van 20 social video’s die we maakten voor deze campagne, vind je op de Facebookpagina van Toerisme Oost-Vlaanderen.

Meer (wo)manpower!

Bij Travelmedia staan we nooit stil. Websites worden uitgebouwd en vernieuwd, de ene na de andere campagne wordt gelanceerd, magazines worden gedrukt ... En nieuwe collega's vervoegen het team, want met meer (wo)manpower kunnen we jullie een nog betere service bieden. We stellen daarom graag Laure aan jullie voor. Laure zal Frederik ondersteunen bij de uitvoering van jullie marketingcampagnes, groot en klein.

Schrijf je nu in!

Op 21 november 2018 vindt de jubileum-editie van het Travelmediacongres plaats in het vernieuwde Van Der Valk hotel in Oostkamp. Jubileum? Ja, Travelmedia bestaat 10 jaar en daarom stoppen we ons congres in een nieuw 'gouden' jasje. Het congres wordt een combinatie van boeiende keynotes, hands-on workshops en networking. Een must voor iedere travel professional, van reisagent tot managing director. Bekijk het volledige programma en schrijf je nu in. De eerste 50 deelnemers genieten namelijk van een erg voordelig Early bird-tarief.  

Music is a universal language

Terwijl bij ons de festivalzomer in volle gang is, beseffen ze ook bij Marriott dat ‘music unites’. In de tweede helft van het jaar reist het ‘Wake Up Call’ festival de wereld rond en houdt het halt in W Hollywood (1-3 sept), W Barcelona (21-23 sept) en W Bali (4-6 okt). "Muziek is een universele taal. Een taal die we bij W al vanaf het begin spreken", zegt Anthony Ingham, Global Brand Leader van W Hotels Worldwide. De toegang tot het festival is enkel voor Starwood Preferred Guest (SPG) en Marriott Rewards members. Nog snel 'member' worden zodat je tickets kan boeken? Natuurlijk kan dat. Slimme marketing. 

Travelmedia +1

Een tweetal weken geleden vervoegde Nicolas het team van Travelmedia. Nicolas zal instaan voor de groei en ontwikkeling van onze eigen online media. Als online media agentschap beheren we nl. tal van premium reiswebsites zoals o.a. vakantiepromos.be, citytrip.be, goodbye.be en rondreis.be.

Geef eens een vlucht cadeau!

Een origineel cadeau vinden is altijd een uitdaging. Flight Gift Card geeft toegang tot vluchten van 300 airlines wereldwijd van en naar 70 bestemmingen. Het Nederlandse Flight Gift Card startte in december 2017 en volgt zusterbedrijf Hotelgift op. Via de website kan je een fysieke cadeaubon bestellen, per e-mail ontvangen of een gepersonaliseerde e-card of e-video laten maken. Hoeveel weken nog tot kerst?

Mag Alexa bij jou op de kamer?

Eerder deze maand werd 'Alexa for hospitality' gelanceerd. Een afdeling die zich toespitst op de toepassing van Alexa (de virtuele slimme assistent van Amazon) in hotelkamers, vakantieverblijven, enz. In samenwerking met Marriott liep reeds een pilootproject op kleine schaal. Later deze zomer start een nieuw pilootproject in verschillende hotels van de keten in de U.S.  

E-mailmarketing anders bekeken

Gisteren ging de drip mail campagne van Hapag Lloyd Cruises op Goodbye.be van start. Goodbye.be is het online reismagazine van Travelmedia. Een jaar lang kunnen Goodbye lezers zich inschrijven voor een boeiende reeks nieuwsbrieven over de expeditiecruises van Hapag Lloyd. Doelgericht, content driven én met garantie op resultaat.  

Best seats in the house

We botsten bij Cherrylab op een gekke nieuwigheid, of is het toch niet zo gek?  Winspeed technologies LL vroeg in 2015 het patent aan voor de SkyDeck, een glazen bubbel die op het dak van het vliegtuig staat. Je kan je stoel 360 graden draaien en zo voluit van het uitzicht genieten op 10 km hoogte. Een zitje in de cockpit is er niets tegen!

Tot 3x beter

De teller staat ondertussen op 74.186 nog te presteren clicks. We hebben dus nog wat werk voor boeg. Tot en met augustus delen we kwalitatieve clicks aan een gunstig tarief uit. Wist je trouwens dat Travel Ads voor klanten al tot 3x beter presteerden dan andere marketing kanalen? Haal die last minute boeker binnen en steun het goede doel!

Goodbye 13: nu in de winkel

Onze dertiende editie van Goodbye magazine ligt vanaf vandaag in de winkel. Met reportages over Abu Dhabi, Koh Talu, Zuidwest-Australië en Zuid-Tirol. In het uitgebreid citytripdossier gaat het over Sevilla. En verder delen we onze beste adresjes in Toronto, Hamburg, Kaapstad en Shanghai. Verder een interview met radiomadam Britt van Marsenille en de vaste column door Jacqueline Goossens uit New York. Te koop in de krantenwinkel, Standaard Boekhandel, Delhaize, Carrefour, en binnenkort ook op BOL.

De teller loopt!

Vandaag begint onze teller officieel te lopen. Tijdens de zomermaanden juni, juli en augustus presteren we 100.000 clicks voor reisorganisaties, bestemmingen, airlines, etc. Wil je ook 500.000 reislustigen per maand bereiken via ons online netwerk en zo jouw product of organisatie tot bij de consument brengen? Mail dan naar sales@travelmedia.be voor meer info.