Wist-je-datjes blog

Gepassioneerd door toerisme en marketing, schuimen we het web af
naar interessante artikels, nemen we deel aan boeiende congressen
en volgen we trends op de voet. Elke eerste vrijdag van de maand
droppen we een leuke mix van travel trends en Travelmedia-nieuwtjes
in de mailbox van meer dan 7.000 professionals uit de reissector.

Travelmedia zoekt marketingtalent

Word jij onze nieuwe collega bij Travelmedia? We zoeken een (junior) online marketeer met een passie voor online marketing en veel goesting om in de reissector aan de slag te gaan. Ben jij het talent waar wij naar op zoek zijn of ken je iemand, aarzel dan niet om contact op te nemen en stuur een mailtje naar frederik@travelmedia.be.

Op de apero bij Mona Lisa

Dit jaar viert de iconische piramide voor het Louvre z'n dertigste verjaardag. Samen met Airbnb bedachten ze bij het museum een van de coolste acties ooit. Je kan namelijk een overnachting in het Louvre winnen! De avond start met een aperitiefje bij Mona Lisa, gaat verder met een diner met Venus, gevolgd door een intiem akoestisch concert en eindigt in bed onder de sterrenhemel in de piramide. Een mooi staaltje lead generatie!

SAVE THE DATE

Woensdag 20 november is de datum die jullie in jullie agenda moeten noteren. Als je ons Travelmedia congres 2019 niet wil missen, tenminste. En daar wil je natuurlijk bij zijn! What's new? We verhuizen het congres naar een meer centrale locatie, namelijk Gent! Meer details over de locatie en het programma volgen binnenkort. Heb je interesse om ons congres te sponsoren? Mail dan naar Marlies en ze vertelt er je graag meer over. 

Travelmedia Masterclasses - de nabeschouwing

Op 15 maart vonden de eerste Travelmedia Masterclasses van 2019 plaats in onze kantoren in MeetDistrict. De voormiddag werd gewijd aan social video en hoe deze te integreren in je marketingplan. In de namiddag gingen we dieper in op lead generation, hoe je dat doet en wat je met jouw leads doet eens je ze hebt. Zo'n 30-tal reisprofessionals uit België en Nederland namen deel. Dit jaar volgen er nog 3 masterclasses, waarvan de eerstvolgende in juni plaatsvindt. Dan vertellen we je alles wat je moet weten over influencer marketing. Hou onze nieuwsbrief in de gaten!

srprs.me claimt 'bestemming onbekend'

Net als srprs.me een bestemming claimen op Citytrip.be? Dat kan. We personaliseren de bestemmings- en aanbiedingspagina van die stad minimaal een half jaar met jouw logo voor ultieme awareness. Combineer dit met native articles en affiliate links voor optimale performance. Hoe kan een organisatie die geen bestemmingen heeft nu een bestemming claimen? We creëerden met plezier een nieuw bestemmingsdossier op maat van hun product en doelstelling. Meer weten?

Goodbye #16 - nu in de winkel

In de zestiende editie van Goodbye magazine gaan we luxueus logeren in de Aveyron, gaan we op safari in comebackkid Zimbabwe, laten we ons verrassen door de Britse subtropen op de Isles of Scilly, gaan we op zoek naar de wijnziel van Oostenrijk en ontdekken we de machtige Australische Kimberley vanop het water. Voor ons citytripdossier trekken we naar Rotterdam. Verder delen we onze beste adresjes in Rangoon, Washington D.C. en Firenze. We duiken ook in het reisverleden van Bent Van Looy en selecteerden prachtige logeertips in Namibië, de Malediven, Zakynthos en California! Bestel hier jouw jaar- of cadeauabonnement voor maar 30 euro.

Travelmedia Academy: Wat zijn Instagram stories en hoe zet je ze in? (deel 3)

We hadden het in de vorige blogposts al over het starten met een Instagram account (deel 1) en het onderhouden ervan (deel 2). Vandaag vertellen we je meer over Instagram Stories. Een interactieve manier om je volgers op een losse manier te bereiken, met bv. leuke behind the scenes. Wat is het voordeel om als bedrijf gebruik te maken van stories en hoe zorg je dat jouw stories opvallen? Je lees het hier

Werk mee aan ons Goodbye-lezersevent!

Goodbye #16 ligt nog maar pas in de winkelrekken en toch kijken we al vooruit naar ons volgende nummer, dat begin juni zal verschijnen. Voor Goodbye #17 zijn we dan ook iets heel speciaals van plan: we organiseren namelijk een tof event voor onze lezers, met interessante gasten en sprekers uit de toeristische sector. Het centrale thema van de avond wordt ‘duurzaam reizen’. Hoe gaat de reissector om met onze impact op het milieu? Voor welke uitdagingen staan we? Hoe kunnen we die oplossen? Een actueel thema dat steeds meer aandacht krijgt binnen de sector, en ver daarbuiten.

Voor dit boeiende event hebben we natuurlijk ook een leuke locatie nodig, en jij kan ons daarmee helpen! Heb of ken jij een toffe eventlocatie die past bij de look & feel van Goodbye en aansluit bij het thema duurzaamheid? Kan je een vijftigtal personen een zitplaats en eventueel ook een lekkere maaltijd voorschotelen? Dan zijn we naar jou op zoek! Geef ons gerust een seintje via frederik@travelmedia.be en dan bespreken we graag met jou de mogelijkheden.

Voluntourisme

We hebben het geluk om voor verschillende bestemmingen in binnen - en buitenland campagne te mogen voeren. Dat maakt ons extra alert voor leuke campagne-ideeën zoals deze van de Faeroër-eilanden
Op de eilanden wonen maar 50.000 mensen (en 80.000 schapen), maar in 2018 kwamen er maar liefst 110.000 toeristen op bezoek. De toeristische infrastructuur krijgt het dus zwaar te verduren. Daarom kwamen ze bij Visit Faroe Islands op het idee de bestemming een weekendje te sluiten voor onderhoud

Goodbye actie - verlengd tot 4/2

De jaardeal-actie van Goodbye magazine wordt verlengd tot 4/2. Dat wil zeggen dat je nog tot maandag de tijd hebt om van de gratis upgrade te genieten. Bovenop de standaard advertentiedeal, 3 +1 gratis, bieden we namelijk een upgrade van een van de advertenties naar een cover 3 of 4 of een dedicated email verstuurd naar de volledige database van Goodbye.be (html aan te leveren), zonder meerprijs. Interesse? Stuur een email of bel ons op +32 50740250 

Duurzaam reizen, een hot topic

Duurzaamheid en dus ook duurzaam reizen is momenteel een hot topic. Zeker omdat de sector en dan voornamelijk vliegreizen makkelijk met de vinger wordt gewezen. De verantwoordelijkheid ligt bij ons allemaal en er zijn verschillende manier om daar mee om te gaan. Zo lanceerde Toerisme Vlaanderen recent de website 'Reizen naar morgen' waar ze zich verdiepen over het thema 'transformerend toerisme' en ze hiermee vooral de dialoog willen openen. Reisorganisaties Via Fair Travel (BE) en Gemtrack Slow Travel (NL) informeren en inspireren over hoe je duurzaam kan reizen. En Purpose Lab begeleidt reisorganisaties in hun queste om duurzamer te ondernemen. De bezieler van Purpose Lab, Tessa aan de Stegge, deelde haar visie recent nog op ons Travelmedia Congres. 

Video & travel = a perfect match

Sinds een aantal jaar is video aan een serieuze opmars bezig binnen de wereld van online marketing. In 2019 wordt dat niet minder. Terwijl er in de voorbij jaren erg gefocust werd op korte video’s van 10 tot 15 sec, wordt in 2019 terug te beweging gemaakt naar lange video’s. Een mooie aanwijzing hiervoor is de lancering van Instagram TV in 2018, waarmee het ook mogelijk is via Instagram langere video’s te posten. Dat video en travel een perfect match is staat niet ter discussie. Zeg nu zelf, bestaat er een sector die zich beter tot video leent? Ook op laatste editie van WTM London werd er, door de CEO van Beautiful destinations, een keynote aan gewijd. Klaar om met video aan de slag te gaan? Dat treft, wij ook. Vorige week nog werd Virgil gelanceerd. Hét videoproductiehuis binnen GMGroup voor premium (social) video’s. #illuminateyourstory

Travelmedia Academy: Jouw Instagram account is opgestart. En nu? (deel 2)

Vorige maand las je in onze blog hoe je een Instagram account opstart en waar je zeker rekening mee moet houden. Heb je deze post gemist? De blogpost - Instagram, ga ermee aan de slag - lees je hier. Deze week gaan we een stap verder, de instagram posts. Naast de kwaliteit van de foto, moet je nadenken over welke hastags je gaat gebruiken en hoe, hoe je interactie met je volgers wil creëren en wat je doelstellingen precies zijn. Lees meer...

 

Liefste klant,

Een nieuw jaar begint,
hier zijn we dan gezwind.
We wensen jullie ook dit jaar weer,
een hoop energie en een sterke drijfveer.
Een vrolijk jaar, lekker druk,
een goede gezondheid en veel geluk.
We verklaren het openbaar:
we zijn jullie erg dankbaar.
Voor de mooie opdrachten die we voor jullie mogen verzorgen,
die van gisteren en die van morgen.
We beloven jullie onze sterkste inzet
met oog voor detail en budget.
We zullen braaf zijn, jullie ook, goed?
Met volle goesting en veel goede moed.
Ja, liefste klant, het is waar,
Het wordt vast een prachtig jaar.

Jullie kapoenen,

het Travelmedia-team

Travelmedia brochure 2019

Als alles goed is kregen jullie net voor kerst de nieuwe Travelmedia brochure in de bus. Naast een update van de tarieven van onze media- en marketingdiensten voor 2019, lees je hierin meer over de trends in 2019 voor (online) marketing in de toeristische sector, leer je meer over onze Travelmedia masterclasses en kan je je verdiepen in enkele cases van campagnes en acties die we mochten voeren in 2018. 

Kreeg je geen exemplaar in de bus en wil je er toch graag een ontvangen? Stuur dan een kort mailtje met jouw adresgegevens naar Marlies en ze bezorgt je graag een exemplaar, per post of 'in person'. 

Zet het jaar goed in met Goodbye magazine

Goodbye magazine, hét inspiratiemagazine over reizen en lifestyle op de Belgische markt, wil het jaar graag goed inzetten, en dat samen met jou.

Jaarlijks verschijnen 4 edities van Goodbye magazine: telkens in maart, juni, september en december. Wil je met jouw organisatie de premium lezers van Goodbye magazine bereiken? Dan stellen we jullie graag volgend aanbod voor. 

⇢  Een jaardeal met gratis upgrade  ⇠

3 + 1 ad gratis

plus 1 upgrade naar cover 3 of 4 (t.w.v. 2.400 of 3.100 euro)
of
plus 1 dedicated email naar de volledige database van Goodbye.be (t.w.v. 2000 euro - aan te leveren) 

Let wel! Dit aanbod is beperkt geldig, dit tot eind januari.

Travelmedia Academy: Instagram, ga ermee aan de slag (deel 1)

In een wereld dat steeds visueler is ingesteld is Instagram een onmisbare marketing tool geworden. Zeker voor de reissector biedt IG enorm veel potentieel. Wat doet meer wegdromen dan mooie bestemmingen, heerlijke zwembaden of lekker eten? In de volgende nieuwsbrieven introduceren we jullie dan ook graag in de wereld van Instagram. Hoe start je op Instagram, hoe onderhoud je je account, hoe gebruik je Instagram stories etc. In deel 1 lees je meer over …

De Warmste Wandeling

In het kader van de Warmste Week van Studio Brussel ging Toerisme Oost-Vlaanderen wandelen voor het goede doel. Voor iedere download van de route doneerde TOV 1 euro aan hun gekozen goede doel. Met de Warmste Wandeling werd maar liefst € 2.622 ingezameld ten voordele van vzw ’t Sneukelwiel.

De actie was onderdeel van de StapAf-campagne waarbij bekende en minder bekende StapAf’ers ons meenemen naar hun plekje in Oost-Vlaanderen. Inspelen op gevoelens en emoties én een link leggen met de actualiteit waren belangrijke speerpunten. Deze campagne is, net als de Warmste Wandeling, een realisatie van Travelmedia nv in opdracht van Toerisme Oost-Vlaanderen. Bekijk hier de after movie.

Geïnspireerd door het Travelmedia Congres

Toerisme Middelkerke won laatst de Kortom Publieksprijs voor 'Machtig Middelkerke'. Een participatieproject waarvan het idee ontstond op het Travelmedia Congres. 'Machtig Middelkerke' roept inwoners en toeristen op om beeldmateriaal te delen voor gebruik in magazines, brochures, bushokjes én … een Instagram-fietsroute. De fietsroute werd samengesteld door de 'Machtig Middelkerke'-fotografen en loopt langs de mooiste plekjes van Middelkerke. Iedereen wordt uitgenodigd om langs de route foto’s te nemen en die te delen op sociale media met #IGmiddelkerke en #MachtigMiddelkerke. De route vind je op de website van Toerisme Middelkerke.

Influencer marketing: hoe vind je de perfecte match?

Een tweetal weken geleden volgden enkele deelnemers van het Travelmedia congres de workshop rond influencer marketing. Deze quote uit die sessie vat het alvast samen: "Use small influencers for involvement and big influencers for eyeballs."

Was je niet aanwezig op het congres? Geen nood. We geven je graag enkele tips en tricks. Influencer marketing, hoe begin je eraan, welke influencer past bij jouw organisate en product en hoe bepaal je nu of hun bereik kwalitatief is?

Goodbye #15 - nu in de winkel

In de vijftiende editie van Goodbye magazine nemen we je mee op reis naar het onontdekte Borneo, de machtige Rocky Mountains, het sympathieke Naheland, een verborgen paradijs in de Franse Alpen en het vurige IJsland in de zomer. In het uitgebreide citytripdossier gingen we rondneuzen in de kookpotten van Madrid. Verder delen we onze beste adresjes en doe-tips in Beirut, Montréal en Valencia. In een boeiend interview heeft tv-gezicht Francesca Vanthielen het over de evolutie van reizen en slow travel. Bovendien ontdek je in een gratis uitneembare bijlage alle winterse troeven van Oostenrijk, dé winterbestemming voor het hele gezin. Bestel hier jouw jaarabonnement of cadeauabonnement voor maar 30 euro.

Citytrip.be heeft groeiplannen

Tegen eind 2019 mikken we met citytrip.be op 150.000 bezoekers per maand, zo'n 200.000 mailabonnees, 200.000 likes op Facebook en een dikke 2.500 volgers op Instagram. Grote plannen, denk je nu met licht opgetrokken wenkbrauwen. Klopt. We hebben natuurlijk een uitgebreid actieplan uitgewerkt, waarvan de eerste stappen al werden gezet. De website werd volledig vernieuwd en omgevormd tot een dynamische blog rond citytrips en alles wat er bij komt kijken. Citytrip.be kreeg naast een nieuwe look ook een nieuw logo. Dagelijks wordt nieuwe content online geplaatst en we plannen ook maandelijks bestemmingen aan de lijst toe te voegen. Benieuwd wat de volgende stappen zijn? Marlies komt met plezier langs om ze aan je toe te lichten. 

Travelmedia groeit verder binnen GMgroup

Bij Travelmedia staan we nooit stil. Naast de continue innovaties binnen onze eigen media, zijn we constant op zoek naar manieren waarop we onze klanten nog beter kunnen helpen om hun doelstellingen te bereiken. Onder de vleugels van 'publishing phenomenon' GMgroup zetten we dan ook de volgende stap in ons groeiproces. Dankzij de nauwe samenwerking met de andere sterke platformen binnen de groep, zoals de social video-experts van vYdeo en de creatieve teams van Newsmonkey, Express en Gezond.be, bieden we met Travelmedia een breder gamma aan efficiënte oplossingen, platformen en campagne-opties aan onze klanten aan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met Marlies

 

Travelmedia Academy: 10 tips om jouw social media een boost te geven

Leuke socialmediaberichten verzinnen, het is geen sinecure. En het is meer dan dat. Jouw post krijgt namelijke een score van Facebook of Instagram. Het is ook die score die zal bepalen hoe vaak jouw post te zien zal zijn. We verzamelden 10 tips om jouw social media een ... lees meer.

 

5 coole travel apps

Een smartphone vol apps, de ene al handiger dan de andere, hebben we allemaal. Hoeveel apps gebruik jij al tijdens het reizen? Waze of Google Maps worden waarschijnlijk het vaakst gebruikt, net als de apps van airlines en hotels. Maar ken je TripIt of GateGuru al? En bij een volgende citytrip moet je misschien toch ook eens Citymapper uittesten. 

 

Een 'travel' chatbot? Waar? Hier!

Er wordt al jaren gepraat over chatbots op travelcongressen en -events, maar tot zover werd in de reissector nog geen chatbot gelanceerd. Tot nu. Sinds enkele weken staat onze TRAVEL bot online. De bot wordt gehost door onze Facebook-pagina 'Op Vakantie Gaan' en helpt abonnees hun volgende reis of bestemming te kiezen. Op dit moment worden al zo'n 20.000 abonnees geholpen en de groep groeit aan een razendsnel tempo. Meer weten over de TRAVEL bot en hoe je je jouw bestemming of product naar voren kan schuiven? Stuur Marlies een mailtje en ze vertelt er je alles over. 

Storytelling voor bestemmingen

Destination marketing. Wij zijn er als marketingbureau dagelijks mee bezig, maar velen van jullie ook. Op Skift bekeken we een interessante webinar over storytelling voor bestemmingen. Tijdens de webinar worden enkele best practices overlopen m.b.t. het creëren van authentieke, boeiende content die het unieke karakter van een bestemming benadrukt. Een leuk voorbeeld waarbij we dezelfde principes toepassen zoals de 'Ask a Local'-campagne van Brand USA is de campagne die we momenteel voor Toerisme Oost-Vlaaderen mogen voeren.

15x Once in a lifetime

Onze Goodbye-redactie verzamelde 15 'once in a lifetime'-ervaringen in een heerlijke special. Deze special vind je in Goodbye magazine #14, dat nu in de winkel ligt. Hoeveel kan jij er al van jouw bucketlist schrappen?

Past de premium uitgave en doelgroep van Goodbye perfect bij jouw organisatie of product? Marlies bezorgt je graag meer info over de on- en offline advertentiemogelijkheden. 

Travelmedia Academy: een goede nieuwsbrief

Dit jaar is voor Travelmedia een jubileumjaar. Al 10 jaar lang bouwen we aan onze expertise op vlak van (online) marketing in de toeristische sector. We willen deze expertise graag met jullie delen. In de Travelmedia Academy delen we tips over online marketing volgens bepaalde thema's. Vandaag komt de e-mailnieuwsbrief aan bod. Maar wat maakt een nieuwsbrief nu een goede nieuwsbrief? We geven enkele tips waarmee je ... lees meer

Nog slechts 40 tickets

De countdown naar het Travelmedia Congres is nu officieel begonnen. Nog 6 weken voor we zo'n 200 deelnemers meenemen op een inspirerende trip langs onderwerpen zoals influencer marketing, destination marketing, blockchain, content marketing en nog veel meer. Wil je er zelf ook graag bij zijn? Reserveer dan jouw ticket op www.travelmediacongres.be. Maar wees snel, er zijn nog maar 40 tickets over.