Wist-je-datjes blog

Gepassioneerd door toerisme en marketing, schuimen we het web af
naar interessante artikels, nemen we deel aan boeiende congressen
en volgen we trends op de voet. Elke eerste vrijdag van de maand
droppen we een leuke mix van travel trends en Travelmedia-nieuwtjes
in de mailbox van meer dan 7.000 professionals uit de reissector.

AIRBNB doet het weer

Niet zo lang geleden schreven we nog een artikel over de marketingcampagne 'win een overnachting in het Louvre'. En nu doet Airbnb het weer. Win een sabbatical in de Bahamas. Dit spreekt zonder twijfel tot ieders verbeelding. Wat een inspiratie. De campagne werd opgezet in samenwerking met The Bahamas National Trust. Waag jij je kans?

"Airbnb en The Bahamas National Trust zetten zich samen in om lokale gemeenschappen nieuw leven in te blazen en om de economische voordelen van toerisme en visserij te promoten, beide belangrijke elementen in het leven op de Bahama's. The Bahamas National Trust is sinds 1959 verantwoordelijk voor het behoud van de 32 speciale nationale parken op deze archipel."

Airbnb toont nog maar eens hoe samenwerken tot leukere campagnes leidt.  

Goodbye magazine wordt 5 jaar

Op 1 juni 2015 verscheen het allereerste Goodbye magazine op de markt. Als je even snel rekent, kom je al snel tot de conclusie dat we dit jaar een jubileum te vieren hebben. 5 jaar Goodbye. 20 magazines. 125 grote editorials, 20 interviews, 20 citytrip dossiers, 60 5x-artikels, ... dat kan tellen. Het spreekt dan ook voor zich dat we dit niet zomaar voorbij zullen laten gaan. Er staan enkele mooie projecten op de planning. Denk 'short film', een jubileumnummer in juni, video testimonials, events, best of, ... 

Benieuwd? Of wil je graag weten hoe je er als adverteerder deel van kan uitmaken? Stuur een mailtje naar Marlies of trek gerust eens aan haar mouw als je haar op een evenement of beurs tegen het lijf loopt. 

Travel Ads Click Festival

Het online netwerk van Travelmedia binnen handbereik met Travel Ads. Dé display-optie die jouw boodschap direct tot bij potentiële klanten brengt, exclusief op de kanalen van Travelmedia.

  • Gegarandeerd aantal clicks, 
  • Monitoring en bijsturing door onze project manager, 
  • Rapportage na afloop (of tussentijds voor langdurige campagnes), 
  • Duizend impressies op rondreis.be, citytrip.be, goodbye.be, reisroutes.be, euroreizen.be, take-a-trip.eu, vakantiepromos.be en hun nieuwsbrieven, 
  • Kostenefficiënt (0,50 euro per click). 

Boek in februari jouw Travel Ads-campagne en krijg er honderden clicks gratis bovenop.

1000 - 3000 clicks  ➡️ + 10% clicks gratis
3000 - 6000 clicks  ➡️ + 15% clicks gratis
> 6000 clicks  ➡️ + 20% clicks gratis

Jij denkt nu toch ook 'Kom maar op met die gratis clicks'?

Expeditie Scheldeland - fase 2

Wie onze nieuwsbrief leest of onze blog regelmatig bezoekt las ongetwijfeld de case van Expeditie Scheldeland. Een campagne die over een traject van 2 jaar loopt. De campagne werd vorige zomer gelanceerd met campagnevideo's en verhalen over en door de verschillende expeditieleden (bloggers).

Het is tijd voor de volgende fase, het vakantieboek. Zowel grafisch als inhoudelijk uitgewerkt door Travelmedia.

Het doel? Zoveel mogelijk mensen het gratis vakantieboek laten aanvragen en website traffic genereren naar Scheldeland.be.

Door een doorgedreven mediaplanning die content, video, Travel ads, SEA en e-mailmarketing combineert, zetten we de komende maanden zoveel mogelijk mensen aan het boek aan te vragen. Daarbovenop zorgt een continue aanvoer van nieuwe content i.s.m. de expeditieleden voor het nodige verkeer naar de website.

Het Vakantieboek van Scheldeland aanvragen? Dat doe je hier.  

The Travelmedia New Year Resolutions

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens... ook bij Travelmedia. We hebben natuurlijk een duidelijk zicht op waar we als organisatie naartoe willen in 2020, maar hoe zit het met de (professionele) voornemens van elk van ons?

Laure - online marketeer: In 2020 wil ik mijn skills verder ontwikkelen. Opleidingen en opvolgen van trends binnen en buiten de sector zijn een stap in de goede richting. Tips? Stuur ze haar dan zeker door!

Marlies - sales: omdat targets halen geen 'nieuw' voornemen kan zijn en omdat sales veel meer is dan dat, wil ik in 2020 nog meer inzetten op relationship building en inzetten op samenwerken in plaats van louter 'in opdracht van' werken.

Céline - online marketeer: 2020 wordt het jaar dat ik me meer ga bezighouden met onze eigen media. Hoe halen we meer verkeer uit onze media en hoe kunnen we voor onze klanten meer bereik gaan creëren? Kortom, van onze eigen media nog sterkere merken maken. 

Jens - content creator: in 2020 wil ik het vijfjarig bestaan van Goodbye vieren door ons magazine verder uit te bouwen tot dé reisinspirator in Vlaanderen, zowel on- als offline. 

Rini - senior online marketeer: Ik schaar me in 2020 achter het merk Goodbye en Goodbye.be. In het jaar dat het magazine haar vijfjarige bestaan viert, wil ik extra stappen zetten om Goodbye.be nog te laten groeien. 

En de voornemes van general manager Frederik? Die blijken, geheel toevallig trouwens, alles hierboven mooi samen te vatten. 

"In 2020 wil ik dat we ons met Travelmedia engageren om verder sterke partnerships in de sector uit te bouwen. Samenwerken om meer én beter te kunnen presteren, samen creatieve en converterende campagnes realiseren, samen onze doelen nastreven, samen van Goodbye een sterk reismerk maken. In 2020 wil ik dichter bij onze klanten staan dan ooit tevoren: door veel persoonlijk overleg, maar uiteraard ook door zelf actief netwerkmomenten te organiseren, zoals ons Travelmedia Congres en onze Travelmedia Masterclasses."

Hello 2020

2020 is officieel van start gegaan. Dit is ook het moment waarop het communicatieplan waaraan je in het najaar zo hard hebt gewerkt in actie moet worden omgezet. 

Is jouw doelgroep de vermogende 40-plusser die gastronomie en comfort belangrijk vindt of de avontuurlijke dertiger die reisinspiratie als een spons opneemt? Neem Goodbye magazine dan zeker op in jouw marketingmix en profiteer van onze eindejaarsactie (nog tot 31/01). 

Een jaardeal (= 3 + 1 advertentie gratis) plus gratis upgrade naar keuze!

Marlies vertelt er je graag alles over.

Brussels Aiport gaat 5G

Niet zo heel lang geleden kwam Glenn Schnieders op ons congres vertellen over hoe 'the Internet of Things' de dagelijkse operaties op Brussels Aiport beïnvloedt, en wat de ambities van onze nationale luchthaven zijn op vlak van technologische innovaties. Zo willen ze de eerste 'slimme' runway aanleggen. Net voor kerst, op 23 december, werd aangekondigd dat Brussels Airport eind maart '20 haar eigen 5G-netwerk in gebruik zal nemen. Niet voor de bezoekers van de luchthaven, maar voor operationele doeleinden. 

"Dankzij de hogere capaciteit van 5G, kan de luchthaven nog meer technologieën inzetten, zoals IoT (Internet of Things), geautomatiseerde voertuigen, mobiele veiligheidssystemen of "track & trace"-technologie."

Goodbye #19 - nu in de winkel!

We sluiten het jaar graag in stijl af, en naar goede gewoonte doen we dat met een gloednieuwe Goodbye. Sinds afgelopen dinsdag ligt het negentiende nummer in de krantenwinkel, en het is opnieuw een editie om heerlijk bij weg te dromen. We nemen je mee naar Georgië, Friesland, Zuid-Afrika, Umbrië en Aruba, en er staat een lijvig citytripdossier over Bordeaux voor je klaar. We hebben zelfs nog meer voor je in petto: in de gratis special rond duurzaam reizen bespreken we de verschillende aspecten van ecologisch verantwoord op reis gaan.

Snel je dus naar de krantenwinkel of Standaard Boekhandel, of ga naar onze abonneerpagina om van een voordeeltarief te genieten. 

Al benieuwd naar Goodbye #20? Met reportages over Melbourne, Finland, een cruise naar de Emiraten en een citytrip naar Hamburg belooft het alweer een veelzijdig nummer te worden! Wil je graag deel uitmaken van #20? Give us a call at 050/740250.

 

Toerisme Vlaanderen kleurt buiten de lijntjes

Toerisme Vlaanderen trok de voorbije jaren steeds vaker de aandacht met creatieve 'out of the box'-campagnes om Vlaanderen in het buitenland te promoten. Zo ook nu weer. In 2020 staat alles in het teken van Van Eyck. 

"Kernboodschap is dat iedereen welkom is in Vlaanderen, ongeacht wie je zelf graag ziet. Om die boodschap kracht bij te zetten vervangen we de zijpanelen van het wereldberoemde schilderij 'De aanbidding van het Lam Gods' van de gebroeders Van Eyck door foto's van echte koppels. Iedereen kan meedoen door eigen foto's op te laden en zo mee te figuren in de opmerkelijke campagnefilm." 

Een campagne die zowel wenkbrauwen zal doen fronsen als positieve emotie zal opwekken. Het is niet voor niets dat Marketing Directeur Elke Dens finalist is voor de award 'Marketeer van het Jaar' van BAM - Belgian Association of Marketing. 

Meet Rini

Op 25 november mochten we Rini Vyncke in ons team verwelkomen. Met haar jarenlange ervaring op vlak van e-commerce bij Thomas Cook en als digital marketing docente aan de Vives in Kortrijk zal ze ongetwijfeld een waardevolle aanvulling zijn in ons team. We hopen Rini een boeiende werkplek te bieden en kijken dan ook halsreikend uit naar wat 2020 zal brengen. 

Welcome to the team!

Frederik, Céline, Laure, Jens en Marlies.

Reizen naar morgen op z'n Deens

In alle takken van onze sector wordt nagedacht over hoe we de reissector kunnen verduurzamen. Dat doen we door nieuwe zuinige cruiseschepen in gebruik te nemen, de ecologische voetafdruk automatisch te compenseren of door 'de toerist' te gaan heropvoeden. Peter De Wilde komt op ons congres op 20 november over de toekomststrategie 'Reizen naar morgen' van Toerisme Vlaanderen praten, maar ook in Denemarken pasten ze hun destination marketing volgens een gelijkaardige theorie aan. Hun campagne is gericht op het principe 'de nieuwe toerist = de tijdelijke local'. Je leest er hier alles over. 

#tmcongres D -12

Nog exact twaalf dagen tot het Travelmedia Congres 2019. De acht sprekers weten wanneer ze op het podium verwacht worden, de workshops zitten vol, de drank voor de netwerk- momenten werd besteld en de lunch werd zorgvuldig geselecteerd. We zijn er klaar voor. Jullie ook?

Hoezo, je hebt nog geen ticket? Via deze link kan je de allerlaatste plaatsen boeken. 

De optionele workshops waren al snel volzet. Hiervoor kan dus niet meer ingeschreven worden. Maar niet gevreesd, ook in de namiddag zijn nog 3 boeiende keynotes voorzien (tot 16u).  

Package deal: Goodbye & Newsweek

Een tijdje geleden stelden we jullie Newsweek België voor, de nieuwste mediatitel van GMGroup. Mik jij op een 'high end' klant met een wereldse kijk? Dan is het magazine met een oplage van 45.000 exemplaren voor jou wellicht een goede match. Om deze nieuwe telg bij jullie te introduceren lanceren we een package deal met Goodbye magazine. Bij een 1/1 advertentie in Goodbye magazine krijg je een 1/1 advertentie in Newsweek aan de helft van de prijs. Geïnteresseerd? Neem contact op met Marlies en ze vertelt er je alles over. 

Travelmedia Cases - Bucketlist Catalonië

We zijn toch zulke gelukzakken. Waarom? Omdat we steeds weer leuke campagnes mogen uitdenken en uitwerken voor onze klanten. Vorige week ging de campagne voor Catalonië live. De doelstelling? Je hoort het al. Awareness. Een bucketlist die de reiziger moet overtuigen dat Catalonië veel meer is dan Barcelona alleen. Benieuwd hoe we zo'n campagne aanpakken en wat het allemaal inhoudt? Je leest het hier

Het is een kwestie van seconden

Een website: we hebben er allemaal een. En om het goed te doen, zouden we onze site iedere zes maanden moeten vervangen door een betere, slimmere versie. Maar laat ons realistisch zijn: dat kost te veel. Te veel tijd en te veel geld. Tijd voor een nieuwe website of hebben jullie updates gepland aan jullie bestaande website? Lees dan zeker dit ebook, waarin, naar aanleiding van een analyse van 100 toeristische websites, de belangrijste take aways staan opgesomd. Een website heeft letterlijk slechts enkele seconden om een bezoeker te grijpen. Use them wisely.

De laatste spreker(s) bevestigd!

Oeps, de workshops op het Travelmedia Congres zijn al volzet! Maar niet getreurd, we hebben een indrukwekkende lijst sprekers uit de sector voor jullie klaarstaan. Marie Smit en Saskia Groenheijde vullen het lijstje aan. Met Track + Trace helpen ze organisaties trends om te zetten naar praktische concepten en visuele uitvoering. Jouw ticket voor het congres nog niet geboekt? Doe het snel via de website www.travelmediacongres.be, of voor VVR-leden via VVR.be

StoryMakers - the Conscious edition

Vorige week was Travelmedia aanwezig op StoryMakers - the Concious edition, georganiseerd door Purpose Lab. Het thema van de dag was duurzaam reizen. Een hot topic, zo wijden we er ook een special aan in de decembereditie van Goodbye magazine. We weten het allemaal: Nederland is op alles een stapje voor, dus ook wat betreft duurzame initiatieven in de reisindustrie. We staken er dan ook graag ons licht op. Een panelgesprek met enkele voortrekkers rond verschillende stellingen werd gevolgd door een interactieve workshop waarin in kleine groepen duurzame ideeën werden gestimuleerd. Na de lunch was er tijd om kennis te maken met alle partners. Een leerrijke dag, én we hebben ook weer ideeën opgedaan voor het Travelmedia Congres op 20 november.  

Newsweek #1 sinds 25 september in de krantenwinkel

"Ons uitgebreide lezersonderzoek gaf aan dat mensen het beu zijn om luie, herkauwde journalistiek voorgeschoteld te krijgen. Als je een maandblad maakt, ben je verplicht om geen nieuws te vólgen, maar om nieuws te máken." Hoofdredacteur Famke Robberechts van Newsweek België aan het woord in De Afspraak. 

Newsweek België is de nieuwste telg in de GMGroup-familie, waar ook Travelmedia toe behoort.

➡️ Maandelijks in de krantenwinkel, 24/7 online. 

Travelmedia Congres - reserveer vandaag jouw ticket

Gisteren mochten we een nieuwe naam aan de sprekerslijst toevoegen, nl. Simone van Neerven, Head of Innovation bij Vueling. De early bird tickets voor het Travelmedia Congres op 20 november zijn ondertussen allemaal de deur uit. We hebben natuurlijk nog ruim genoeg tickets voor wie het congres van het jaar niet wil missen. Surf daarom vandaag nog naar www.travelmediacongres.be en reserveer jouw ticket voor het all-in programma met boeiende sprekers, workshops en verschillende netwerkmomenten. 

Goodbye #18 - nu in de winkel

Met trots stellen we jullie Goodbye #18 voor dat sinds maandag in de krantenwinkels ligt. De achttiende editie is er eentje waar zo goed als ieder continent in aan bod komt met reportages over o.a. Malawi, Canada, de USA, Cambodja en de Caraïben maar ook een lijvig dossier over de verrassende citytrip-bestemming Edinburgh.

Snel naar de krantenwinkel of Standaard Boekhandel of ga naar goodbye.be/abonneer en abonneer je al voor maar 30 euro per jaar. Lid van de VVR? Meld je aan via de pagina ledenvoordelen op VVR.be en profiteer van een extra voordelig tarief.

Goodbye #19? Verwacht je aan zinnenprikkelende reportages over o.a. Zuid-Afrika, Aruba, Umbrië en Georgië en een citytrip-dossier over Bordeaux. En een special rond Duurzaam reizen! Wil je graag deel uitmaken van #19 of van de special? Give us a call (at 050/740250). 

 

Zoek het niet te ver

Al wie de hashtag 'travel' volgt op LinkedIn kreeg vorige week ongetwijfeld dit artikel te zien. Een leuke campagne van Deutsche Bahn dat reizen in eigen land (en met de trein) promoot. Het doet je wel even nadenken. Moeten we onze eigen regio's niet meer gaan waarderen? Absoluut. Kunnen we ook zonder te vliegen en dus op een duurzamere manier toch adembenemende bestemmingen bezoeken? Zeer zeker. Logeren in Vlaanderen Vakantieland kwam dit voorjaar met een soortgelijke campagne op de proppen. Je hoeft niet steeds ver te reizen om adembenemende landschappen te spotten. 

Travelmedia Masterclass september - uitgesteld

Op de planning voor deze maand stond de Travelmedia Masterclass rond contentplanning. Contentplanning in de brede zin van het woord, dus zowel voor social media, website, blog ... you name it. Tips & tricks rond welke content werkt, wat je wanneer plant etc. De Masterclass wordt echter even uitgesteld en zal doorgaan in oktober in plaats van september. Van zodra de datum bekend is ontvang je een uitnodiging in je mailbox. Hou deze dus zeker goed in de gaten. 

Travelmedia Cases - Meetjesland film

In het voorjaar van 2019 stuurden we wereldreizigers en reisjournalisten Bas Van Oort en Sebastiaan Bedaux (die we kennen van Goodbye magazine) voor een weekje naar het Meetjesland. De verhalen en tips die ze in het Meetjesland vakantieboek aan ons voorstelden waren zo mooi dat we besloten om er een kortfilm van te maken.

TGIIF: Thank God Its Inspirational Friday

Inspiration is key, in ieder denkproces, in ieder ondernemersverhaal, in ieder communicatieplan. Daarom delen we vandaag een lijst met boeiende, inspirationele marketingcampagnes van bestemmingen, airlines, logies, etc. Onze favoriet? The Swedish number. Op zoek naar authenticiteit in je communicatie? Be inspired.  

Meer doen op vlak van duurzaamheid binnen jouw organisatie?

Duurzaamheid, er wordt veel over geschreven en veel over gepraat. We zijn er allemaal mee bezig. Ja, toch? We vermijden plastic zakjes, gebruiken geen of metalen rietjes, gaan minder op reis... Euhm neen, dat laatste niet, als we eerlijk zijn. Maar ook reizen kan je duurzamer doen en je kan de duurzaamheid van de bestemming waarnaar je reist of reizen organiseert voorop zetten. In Goodbye #19, ons decembernummer, gaan we er voor onze lezers graag dieper op in en brengen we een volledige special rond het thema. Hoe kan je jouw reisorganisatie duurzamer maken en hoe kan je beantwoorden aan de vragen van de consument rond duurzaam reizen? We lazen er op Travelnext een interessant artikel over. Het gaat namelijk verder dan wat de consument wil, en ook (potentiële) werknemers hechten er steeds meer belang aan. 

De zomer is halfweg, en zo ook onze Travel Ads-zomeractie

Travel Ads is de banneringoptie die toegang biedt tot het volledige bereik van het online netwerk van premium reiswebsites van Travelmedia. Met Travel Ads zetten we voor jou een bannercampagne op via onze websites, hun nieuwsbrieven en hun social media. Je betaalt per click voor gegarandeerde bezoekers naar jouw website of pagina naar keuze én je bepaalt vooraf hoeveel budget je eraan wil spenderen. Geen extra kosten voor set-up of beheer. Ervaring leert ons dat Travel Ads tot 3x beter scoort dan andere online advertentiemogelijkheden. 

Draai aan het 'Rad van Travel Ads' om gratis clicks te winnen voor jouw Travel Ads campagne in 2019.

Meer info...

(te boeken voor 31/8; uit te voeren voor 31/12; gratis clicks dienen als upgrade voor een campagne van min. 1500 clicks).

Citytrip.be - alle 20 cityguides vernieuwd!

Eind 2018 werd de website van Citytrip.be volledig vernieuwd en groeide de website van een statische reissite naar een dynamisch contentplatform over alles wat rond citytrips draait. Ook de gratis cityguides waren aan een grondige redesign én rewrite toe. De laatste 'nieuwe' cityguide werd vandaag gepubliceerd. En wat een beauty's zijn het! Alle cityguides kunnen door de bezoekers van Citytrip.be gratis gedownload worden. Interesse om een van de bestemmingen en de bijhorende cityguide te claimen en te personaliseren met jouw logo en links? Dat kan.

Schrijf of bel en we bezorgen je met veel plezier alle details. 

Travelmedia Cases - Expeditie Scheldeland

Je kent Travelmedia, maar weet eigenlijk niet goed wat wij doen? Geen zorgen. Bij Travelmedia doen we namelijk heel wat. We maken een magazine, voeren grote awarenesscampagnes, doen aan leadgeneratie, organiseren masterclasses, voeren SEA-campagnes, beheren premium reiswebsites, organiseren het Travelmedia Congres, ...

Vanaf vandaag stellen we jullie graag de eerste van de Travelmedia Cases voor. Via de Travelmedia Cases willen we op frequente basis leuke en interessante cases met jullie te delen. Cases die jullie een beter idee zullen geven over Travelmedia en wat wij voor reisorganisaties en dus ook voor jullie kunnen betekenen.

Expeditie Scheldeland werd onlangs gelanceerd, een traject van twee jaar waarbij bloggers worden ingezet als expeditieleden. Lees er hier alles over. 

Kreeg jij ook de nieuwe Hoogvlieger in de bus?

Kerst 2018. Koen aan de lijn. Of we wilden meedenken over het design van de nieuwe Hoogvlieger. Maar natuurlijk, met plezier! En zo belandde deze week de Hoogvlieger, in een nieuw jasje, met frisse vormgeving en in een iets ander formaat bij jullie in de bus. Onze vormgever Wouter zorgde er, in een goed geoliede tandem met project manager Nicolas, voor dat de Hoogvlieger nog hoger kan vliegen. Of we trots zijn? Jazeker. Upwards and onwards. 

Travelmedia Congres 2019

Net als de voorbije jaren organiseert Travelmedia hét congres voor wie werkt in toerisme: touroperators, reisagenten, hoteliers, destinatiemarketeers, enz. Dit jaar komen we voor het eerst naar Gent met (opnieuw) een interessant en dagvullend programma met sprekers, netwerkmomenten, workshops, panelgesprekken en nog veel meer. Reserveer nu extra voordelig jouw ticket. 

Het congres sponsoren? Tuurlijk kan dat. Stuur een e-mail en we bezorgen je alle mogelijkheden.