Waar let je op bij het zoeken naar influencers

Een influencer is iemand met grote aanwezigheid op social media, die kan rekenen op een trouw publiek die naar hem of haar luistert. Meestal adverteren ze zonder dat je het als consument beseft, door middel van subtiele product placement, het gebruik van specifieke hashtags etc. Recente ontwikkelingen leggen de influencers mogelijks (deels) aan banden, zodat de consument met een oogopslag kan zien of een post al dan niet betaald is. (#ad) Er zijn heel wat types influencers: bloggers, instagrammers, vloggers, ... voor elk wat wils. 

Influencers en toerisme. Een goed idee! Maar hoe selecteer je nu de influencer die bij jouw past?

1.  BUIKGEVOEL

De influencer moet passen bij jouw product of bestemming. Dit wordt meestal bepaald door buikgevoel of ervaring. Welke gevoel krijg jij als je door de posts scrollt? Herken je een bepaalde stijl of zelfs bepaalde plaatsen? Om tot een goed resultaat te komen start je alvast door duidelijk aan te geven wat jouw doelstellingen en verwachtingen zijn. 

2. KWALITEITSVOLL CONTENT

Bekijk heel goed de blog of instagramaccount van influencers die voor jou in aanmerking komen. Kijk ook ver genoeg in het verleden. Is de kwaliteit van de content die ze online plaatsen consequent, gebruiken ze high quality foto's, is de content vrij van schrijffouten etc. Jammer genoeg worden instagramvolgers ook gekocht en zijn dus niet eerlijk verdiend. Een account checken kan met een online calculator zoals Instacalculator

3. KANALEN

Bepaal ook op voorhand welke kanalen voor jouw boodschap het meeste impact hebben. Foto's werken inspirerend maar de tekst die je erbij kan plaatsen is beperkt. Daarom zijn wij van mening dat voor destinatiemarketing een blog een must is. Vaak worden door influencers echter verschillende kanalen gecombineerd. 

4. KENMERKEN VAN DE COMMUNITY

Bepaal ook zeker op voorand wie je wil bereiken. Heeft de influencers vooral volgers uit Amerika maar richt jij jouw communicatie voornamelijk op Belgen dan bepaald dit de impact die deze influencer voor jou kan betekenen. Andere zaken om rekening mee te houden is of hun volgers mannelijk of vrouwelijk zijn, hun leeftijd, ...

 

5. BEREIK VS INVLOED

Een grote groep bereiken of invloed uitoefenen binnen een bepaalde niche? Het is een keuze die je maakt. De beste keuze? Een combinatie van verschillende influencers. Iemand met een kleinere fanbase kan soms meer invloed uitoefenen binnen een bepaalde community. Iets wat ook voor destinatiemarketing zeer interessant kan zijn.

"Use small influencers for involvement and big influencers for eyeballs."

6. PERSOONLIJK 

Is de influencer makkelijk om mee te werken? Komt de influencer afspraken na, begrijp hij of zij wat van hem of haar verwacht wordt, heb je het gevoel dat ze jouw doelstellingen goed begrijpen? Ook buikgevoel speelt hier opnieuw een belangrijke rol. Heb je een goed gevoel naar het eerste contact of toch twijfels? Zorg ervoor dat je zelf achter je keuze staat. 

7. CONNECTIE MET ANDERE INFLUENCERS

Influencers zijn sociale wezens. Een blogger of Instagrammer met veel connecties binnen ‘de wereld’ kan opportuun zijn. Wie weet wordt je item opgepikt door de collega’s.

 

Succes met de zoektocht! 

Hulp nodig? We helpen je graag.