Het belang van een goede contentkalender

Het lijkt paradoxaal om in een tijdsgeest waarin content vaak versnipperd en vluchtig geconsumeerd wordt, na te denken over een doordacht contentplan. Waarom zou je tijd en energie investeren in een uitgestippelde planning, als jouw boodschap toch snel weer vergeten wordt? Is het niet beter om on-the-go jouw content vorm te geven en uit te werken? Daarmee bespaar je toch op kostbare tijd en middelen, en ben je beter in lijn met het vluchtige contentverbruik anno 2020?

Hoewel flexbiliteit en inspelen op de 'hype of the day' zeker belangrijk zijn en ook zullen blijven, is het echter nuttig om vandaag de dag net wél na te denken over welk verhaal je wil brengen, wanneer je het gaat brengen en hoe je het moet brengen. De voordelen zijn immers voor de hand liggend: met een goed contentplan creëer je een duidelijke visie, continuïteit en strategie voor jouw bedrijf of medium, spaar je tijd uit, kan je strategischer te werk en heb je een duidelijke houvast. Dit alles zorgt er dan weer voor dat je op andere momenten net creatiever jouw strategie kan aanpassen en aanvullen. En omdat jouw content beter uitgewerkt is, zal die ook meer in het oog gaan springen en dus net langer blijven hangen bij jouw doelpubliek.

Het is een principe dat we ook bij Travelmedia toepassen. Van online blogposts en nieuwsbrieven tot social media en printpublicatie: een doordachte contentkalender is onontbeerlijk.

- Jens

06 mrt. 2020