(Laatste update: 26 maart 2020) 
 

Onze geliefde reissector is altijd een enorm positieve wereld geweest om in te werken. Want waarom zou je 'in uw kot blijven' als je met een vier uur durende vlucht aan een scherp tarief elders de wereld kan gaan ontdekken?

Reizen werd de laatste jaren een lifestyle. Jaar na jaar groeide het aantal vakanties en het aantal toeristen. De sector werd de voorbije jaren reeds zwaar op de proef gesteld door vulkaanuitbarstingen, de aanslagen in Brussel, het faillisement van Thomas Cook, ...  maar nooit kwam het tot een wereldwijde stand still. We kunnen de reissector gerust ‘ground zero’ noemen van de coronacrisis.

Er komt een gigantische uitdaging op ons af, zeker in een wereld met lage marges. Meer dan ooit wordt de toeristische sector getest op haar flexibiliteit. Om deze crisis het hoofd te bieden hebben we nood aan slimme analyses, een collectief verantwoordelijkheidsgevoel, realistische toekomstplannen en concrete acties.

Onze bevindingen

Travelmedia wil — net zoals heel wat andere organisaties — haar steentje bijdragen door méér dan ooit de juiste informatie met jullie te delen. Onze eigen media tellen in totaal 500.000 bezoekers per maand en ruim één miljoen abonnees. Bovendien zijn we met onze diverse kanalen actief van inspiratie tot boeking, perfect om vinger aan de pols te houden.

Op dit moment (26 maart 2020) merken we dat:

  • Reizigers op zoek blijven naar mooie verhalen
    Iedereen heeft meer tijd om online door te brengen. Op goodbye.be halen we meer bezoekers én blijven lezers langer op onze site hangen. Er is vandaag dus zeker ruimte voor inspirerende content. Dat bewijzen ook de open ratio’s van onze nieuwsbrieven deze week, want die bleven stabiel.


     
  • Het loont om op de juiste manier actief te blijven communiceren
    Facebook-advertenties die niet op harde conversies inspelen doen het goed. Bezoekers via deze advertenties spenderen meer tijd op onze site en we merken dat Facebook ads ook goedkoper kunnen ingekocht worden. Dat heeft mogelijks te maken met heel wat campagnes die momenteel gepauzeerd worden. Voor sommige advertenties spenderen we nu € 0,07 per click.


     
  • Boekingen blijven momenteel wel uit
    Onze kanalen die meer op boekingen en lastminutes inspelen zoals vakantiepromos.be en citytrip.be delen wel mee in de klappen, maar zijn ook allesbehalve stilgevallen. Hier wordt het heel belangrijk om verder vooruit te kijken, te focussen op de juiste producten en de juiste data te verzamelen. 

Droom nu, reis later

We kunnen dus concluderen dat de inspiratiefase vooralsnog niet getroffen is. De wereld ligt ook thuis aan onze voeten. We blijven op zoek naar nieuwe culturen, naar nieuwe bestemmingen, naar nieuwe reisplannen. En dat is niet onlogisch.

Reizen is nu eenmaal de meest progressieve uiting van menselijke nieuwsgierigheid.

Verschillende reisorganisaties pikten die booschap afgelopen week ook op: 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

We overleefden aanslagen, natuurrampen, stakingen, faillissementen van leveranciers en zoveel meer. Vandaag staan onze reisprofessionals (reisbureaus, reisorganisatoren, touroperators, autocaristen, zakenreisbureaus, enz) voor de grootste uitdagingen in hun carrière. Hoe blijven werken en overleven als zelfstandigen in tijden waar niet-essentiële reizen afgeraden zijn, waar grenzen gesloten worden, je eigen winkel moeten sluiten, je personeel op tijdelijke werkloosheid plaatsen. Overleven in tijden waar mensen onvoorzichtige uitspraken in de media als zoete koek slikken. Geen klanten over de vloer krijgen. Enkelen die wensen te boeken voor later. Enkelen, niet meer dan dat. Want veel klanten zijn vandaag zelf ook tijdelijk werkloos en houden de knip op hun portemonnee. En toch plaatsen onze reisprofessionals de klant eerst. Onze reisagenten zorgen ervoor dat hun klanten kunnen gerepatrieerd worden vanuit het buitenland. Dankzij de corona-tegoedbon bekijken ze samen met hun klanten om vakanties die nu wegens het coronavirus niet kunnen doorgaan, te verplaatsen naar later. Wachten… tot er meer duidelijkheid is waar deze pandemie naar toe gaat. Tijdens dit wachten kan, en moet, er gedroomd worden. Misschien heb je tijdens deze moeilijke dagen al eens gedacht aan je persoonlijke bucket list. Wat wil je écht nog doen in je leven? Welke landen wil je graag nog bezoeken? Droom samen met je reisagent van verdere avonturen. Vraag je reisagent naar hun ervaringen over jouw droombestemming. Je reisagent, je persoonlijke adviseur, vertelt je graag waar je binnenkort met je gezin, vrienden of in je eentje naar toe kan. Droom nu. Reis later. #ReisBewust #ReisGerust #Samensterk #DroomnuReislater #coronavirusbe #samentegencorona #teamwork

Een bericht gedeeld door Vereniging Vlaamse Reisbureaus (@vvrteam) op



Actie ondernemen

Wat kan jij nu heel concreet doen om op (digitaal) marketing vlak bij te sturen?

  • Pas je budgetten aan, maar ga niet offline
    Reizigers zullen blijven zoeken naar producten en diensten, maar de kans dat ze nu een reis boeken is klein en bijna onbestaande. Blijf onthouden: mensen dromen nu, maar boeken en reizen later. 
     
  • Recycleer je content
    De kans is groot dat je deze video van Portugal wel hebt zien verschijnen. Een heel knap staaltje marketing. De toeristische dienst van Portugal kon deze actuele en inspirerende boodschap heel snel naar buiten brengen door bestaande beelden te hergebruiken. 

Wij houden onze vinger aan de pols en zorgen dat jij dankzij onze analyses, tips of concrete hulp snel en correct kan schakelen. Samen slaan we ons hier de komende weken door. 

Take care.

Frederik en het hele Travelmedia-team; 
Céline, Jens, Laure, Marlies en Rini.